1. קילומטראז’
אם הקילומטראז’ מראה על מעל ל-50,000 ק”מ, תבדקו את הדברים הבאים: קומפרסיה ולחץ במנוע, שמן, מים, צמיגים. שמן מים היא בדיקה סטנדרטית שלוקחת דקה – לקחת את מדיד השמן ולראות שהוא בין הקדחים. לגבי המים, פשוט לבדוק שיש מעל הקו התחתון של נוזל הקירור. הבדיקות ביסודן פשוטות ויכולות לחסוך לכם הרבה כסף.
2. בעלויות על הרכב
לבדוק מי וכמה בעלויות היו קודם. (רכב חברה/ ליסינג?) כשאתם בודקים, השוו את גיל הרכב לידיים שהוא החליף. לדוגמה, אם רכב שיוצר לפני 6 שנים עבר כבר 4 בעלים, ולא במשפחה, משהו כאן מעורר חשד.
3. טיפולים
באיזה מוסך טופלה המכונית והאם יש רישומים על כך? אם הרכב טופל במוסך מורשה, אנא הקפידו לבדוק את הסדרי הביטוח של המוסך, ואם אפשר, גם לבדוק מה החליפו ברכב. תוכלו להכין את עצמכם טוב יותר אם תדעו, לדוגמה, שהמצבר האחרון שהוחלף בן 3 שנים.
4. נזקי פח
לבדוק אם הין תאונות ומה תוקן (רצוי ע”י שמאי/פחח). כמובן, הכל בהסכמתו ובשיתוף הפעולה מצד המוסך שטיפל ברכב, כדי שנקבל את מקסימום המידע שאנחנו צריכים בקניית הרכב.
5. נזקים אחרים
להכנס למוסך, להעלות את המכונית על מנוף ולבדוק מהחלק התחתון של האוטו האם לא נגרם נזק קודם. דברים כאלה יכולים להיות מכריעים, ובדרך כלל רוב האוכלוסייה בכלל לא מסתכלת על התקלות האלה. כדאי לבדוק האם יש שינויים בצבע בבגאז’ או בתא המנוע: מעיד על תאונה או החלפת חלקים רבים ברכב.
6. משכונים
לבדוק אם המכונית איננה מעוקלת או משמשת ערבון. אתם יכולים לקנות מכונית שהיא בסימן חובות ודגל אדום, ולצאת בנזק חמור מהסיפור הזה. כדאי לבדוק ברשם הממונות ובהוצל”פ.
7. בגאז’
מפתיע שאנחנו מציינים את זה? אז תבדקו האם הבגאז’ לא נקי מידי. אם אין פרורים, אפילו טיפת לכלוך או מספר דברים שמצביעים על שימוש נורמטיבי במכונית, כנראה שהמכונית הוכנה למכירה.
8. רזרביים
לבדוק אם יש ג’ק תקין וגלגל ספיייר תקין (אוויר), כי זה סתם עלויות נוספות מבלי שחשבתם קצת מעבר. חבל על הכסף שתהיו חייבים להוציא במידה וה”עזרה הראשונה” של האוטו נמצאת במצב רע \ לא קיימת. חובה שהדברים האלה יהיו שם.
9. מערכות שמע וחשמל
בדקו את החיבורים החשמליים במידת האפשר. אני מניח שגם אם אתם קוראים את המדריך, אתם לא חשמלאי רכב. בקצרה, בדקו את מערכות השמע ברכב, בדקו שהחלונות החשמליים עובדים, שהאוטו מניע כמו שצריך, המזגן עובד, אין רעשים מיותרים וכל היוצא מתקלות חשמל.
10. זיכרון דברים
לכתוב זיכרון דברים עם המוכר, כאשר הוא מסכים שעליו האחריות בנושא דוח”ות למיניהם, עבירות וכד’ חלה עליו עד לתאריך העברת הרכב. ראוי לתעד התחייבות המוכר לתקינות המנוע והגיר, ולכמות הק”מ שהמכונית נסעה.
ואחרי שבדקנו הכל וקנינו את הרכב,
נוכל לחיות גם באמצעות הבית השני שלנו.
מוזמנים להיעזר בשירות שלנו בכל עת,
מוסך פולץ
שפע טל 2, תל אביב יפו
03-5626802